Continuïteit en groei versus betekenis; een spannend speelveld

Bedrijven en organisaties streven naar continuïteit. Logisch, want heb je eenmaal een bedrijf of organisatie opgericht, streef je ernaar het te laten voortbestaan. Een natuurlijke drang die ook in de natuur voorkomt. De mens wil overleven, groeien en groter worden. Wat precies de drijfveer daarvoor is, kan per organisatie verschillen. Maar met enkel de wens om geld te verdienen, kom je er niet meer vandaag de dag.

Groeidoelstellingen

Voor veel bedrijven – zeker de grotere, gevestigde – worden de groeidoelstellingen vooral bepaald door de aandeelhouders en hun wens de aandeelhouderswaarde te maximaliseren. Aandeelhouders zien de onderneming als middel om geld te verdienen. Bij veel mkb’ers en familiebedrijven is de rol van geld minder belangrijk en is er vaak de wens een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen of een bepaalde betekenis te hebben. Bij non-profit organisaties staat het behalen van ideële doelen voorop. En bij overheidsorganisaties speelt nog een andere betekenis een rol, namelijk het verwerven van aanzien en (politieke) macht.

Financiering

Wat bij alle organisaties om constante aandacht vraagt, is de financiering. Het aantrekken van geld speelt bij elke organisatie een rol. Als een organisatie groeit, is die rol nog veel groter. De kost gaat namelijk voor de baat uit. Bovendien moet de EBITDA continu een stijgende lijn vertonen, wil er niet getwijfeld gaan worden aan de kwaliteit van de directie en het functioneren van de organisatie.

De wereld verandert

In de afgelopen jaren is het speelveld – lees: de wereld om ons heen – echter langzaam aan het veranderen. Consumenten pikken het niet langer dat bedrijven en organisaties geen rekening houden met veranderde maatschappelijke waarden en normen. ‘Money rules the world’ geldt nog steeds, maar de acceptatie hiervan kalft af. Willen bedrijven en organisaties blijven voortbestaan, moet er juist meer aandacht worden besteed aan ‘andere’ stakeholders en niet-financieel gedreven factoren. Zaken als klantwensen, de publieke opinie, reputatie, de kwaliteit en duurzaamheid van de geleverde producten, de oprechtheid van de organisatie, en de impact van het bedrijf - qua producten en productieproces - op onze sociale en natuurlijke omgeving en op het klimaat worden belangrijker dan geld verdienen, zoals dat jaren wel geaccepteerd was. Een negatieve review of klacht op social media, en de reputatie van een bedrijf is in no-time geruïneerd. Dit vraagt van organisaties om een andere manier van omgaan met de waarde die ze bieden en hun uitgangspunten, terwijl de continuïteit niet in het geding mag komen. Een uitdaging.

Geïnspireerd?

Wil je eens verder praten over dit onderwerp? Je kunt altijd vrijblijvend contact met me opnemen via 085 – 0479 505 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ik leer je graag kennen.

Dagmar van Eijs, oprichter Planning Company